Zdrowo i kolorowo – dieta warzywna w trzech wariantach

dieta warzywnaZastanawiasz się czy warto przechodzić na dietę warzywną? Czy to dobry sposób na odchudzanie i czy przypadkiem nie zagrozi Ci efektem jo-jo? To zależy, o jakiej diecie myślisz.

Jeśli rozważasz przejście na klasyczną dietę warzywną albo dietę warzywno – owocową dr Ewy Dąbrowskiej to potraktuj ją raczej jako sposób na oczyszczenie organizmu i krótkotrwałą kurację.

Jeśli chcesz po prostu zmienić coś w swoim sposobie odżywiania, bazując na daniach z warzyw, ale nie stroniąc od innych składników to muszę Ci powiedzieć, że Twój pomysł jest naprawdę niezły, bo warzywa są bardzo zdrowe i nie tuczą (o ile nie przyrządzisz ich z jakimiś zawiesistymi, zagęszczanymi mąką sosami).

Trzy wariacje na temat warzyw

Jak już wspomniałam, dietę warzywną możesz stosować w aż trzech konfiguracjach. Pierwsza z nich jest dietą warzywną wzbogaconą o produkty białkowe i trochę zdrowych tłuszczów.

Druga – to bardzo restrykcyjna, ale podobno prozdrowotna i oczyszczająca dieta warzywno – owocowa dr Ewy Dąbrowskiej.

Trzecia polega na zwiększeniu ilości zjadanych warzyw kosztem tuczących węglowodanów – moim zdaniem najprostsza i najzdrowsza.

Dieta warzywna z dodatkiem produktów białkowych

Może trwać od 5 do 10 dni. W czasie trwania diety należy zjadać minimum 50 dkg różnych warzyw. Należy też pić dużo wody. Dozwolone jest picie kawy i herbaty, ale w umiarkowanych ilościach. Dietę można urozmaicić, wprowadzając produkty białkowe takie, jak np. tuńczyk, ser mozzarella, jogurty oraz niewielkie, naprawdę bardzo niewielkie ilości chrupkiego lub razowego pieczywa.

Przykładowe menu jednodniowe wygląda następująco:

  • na śniadanie sałatka z pomidorów, ogórków (wcześniej oblanych oliwą) i jajka,
  • na drugie śniadanie sok wyciskany ze świeżych warzyw,
  • na obiad tuńczyk z cebulą, pomidorami i papryką,
  • na podwieczorek można zjeść jogurt
  • na kolację brokuły przyrządzone na parze polane odrobiną oliwy z oliwek.

Oczyszczająca dieta warzywno – owocowa

To dieta dr Dąbrowskiej uznawana za dietę leczniczą. W czasie diety trwającej od kilku dni do nawet kilku tygodni można zjadać warzywa z małą zawartością skrobi i owoce, które zawierają mało fruktozy. Bardzo polecane są warzywa zielone, korzeniowe, dyniowate i liściaste, a spośród owoców między innymi jabłka, grejpfruty i jagody.

Warzywa można jeść na surowo, gotować i piec, za bardzo wartościowe uważa się też przyrządzane z nich soki.

Najcenniejsze są oczywiście warzywa i owoce w postaci surowej, bo jedynie one zawierają naprawdę dużo składników odżywczych.

Tę dietę dobrze jest skonsultować z lekarzem i raczej nie powinny stosować jej, na pewno nie bez fachowej pomocy, osoby chore.

Dieta bogata w warzywa

To dieta moim zdaniem najzdrowsza i najbardziej pełnowartościowa. Działa równie dobrze jak inne, a nie naraża organizmu na jakiś szczególny szok żywieniowy. Chodzi w niej o to, by produkty wysoko węglowodanowe (np. ziemniaki, makarony, pieczywo) zastąpić warzywami dbając o to, by posiłki były jak najbardziej urozmaicone. Można jeść wszystko, ale z umiarem i ze zdecydowaną przewagą najrozmaitszych warzyw. Taka dieta również wspomaga detoks organizmu (warzywa to bomby błonnikowe) i pomaga w odchudzaniu.

Komentarz do “Zdrowo i kolorowo – dieta warzywna w trzech wariantach

  • o
    Permalink

    Ja właśnie przeszedłem 3dniową warzywną dietę oczyszczającą, ciekawe doświadczenie :-)

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>