Dieta 1200 kcal – zasady, efekty, przykładowy jadłospis

Dieta 1200 kcal jest świetną alternatywą dla diety 1000 kalorii. Przechodząc na nią, można schudnąć bardzo spektakularnie, a przede wszystkim bez takich ograniczeń jak na diecie 1000 kcal i bez efektu jo-jo. Choć oczywiście i po tej diecie należy przejść okres stabilizacji.

Ile schudniesz na tej diecie? Tyle ile potrzebujesz, możesz ją kontynuować nawet przez 28 tygodni i w tym czasie będziesz tracić średnio od 0,5 do 1 kg tygodniowo.

Dla kogo dieta 1200 kcal?

Dla każdego, kto prowadzi siedzący tryb życia (praca biurowa, niewiele ruchu, etc.). Dla osób aktywnych przejście na dietę 1200 kcal oznaczałoby zbyt daleko idącą redukcję kaloryczności posiłków i mogłoby się niekorzystnie odbić na zdrowiu.

Zdrowy pomysł na odchudzanie

W przypadku osób o niewielkiej aktywności fizycznej np. kobiet wykonujących pracę biurową i takich, które nie muszą napracować się przy dzieciach, dieta 1200 kcal wprowadza codzienną oszczędność kalorii rzędu 600 kcal (przy średnio liczonym zapotrzebowaniu na poziomie 1800 kcal). Dzięki tak wypracowanemu deficytowi można spokojnie chudnąć od 0,5 do 1 kilograma tygodniowo i nie obawiać się o powstanie żadnych niedoborów witaminowo – minerałowych, bo dzięki mniejszym obostrzeniom kalorycznym łatwiej wprowadzić w menu sporą różnorodność.

Po kilku (a nawet 28 tygodniach) takiego odchudzania można łatwo wrócić do normalnego trybu odżywiania, starając się jednak o to, by tygodniowo podnosić kaloryczność posiłków o 200 – 300 kcal co oznacza dwu- trzytygodniowy okres stabilizacji.

Zasady diety 1200 kcal

W trakcie stosowania diety 1200 kcal trzeba przede wszystkim zaplanować kaloryczność wszystkich posiłków (nie powinna przekraczać założonego progu) i przestrzegać godzin ich spożywania. Zaleca się, by całość dziennej racji pokarmowej rozłożyć na 5 posiłków spożywanych w równych odstępach czasowych w ciągu dnia. Ostatni posiłek należy zjeść nie później niż na 3 godziny przed pójściem spać.

Czego unikamy na tej diecie?

Wszystkiego, co bardzo tuczy. Przede wszystkim odstawiamy wszystkie puste kalorie. Nie ma mowy o piciu słodkich napojów gazowanych, soków owocowych, jedzeniu czipsów, orzeszków, słodyczy i wszystkich innych niezdrowych przekąsek.

Unikamy białego pieczywa i produktów mącznych (makaronów, klusek) i rozsądnie jemy tłuszcze. Jeśli lubimy nabiał, to wybieramy jedynie taki, który ma obniżoną zawartość tłuszczu. Przygotowywanych potraw w żadnym wypadku nie smażymy – gotujemy na parze lub tradycyjnie.

Odstawiamy też wszystkie alkohole. Przy okazji rezygnujemy też z ostrych przypraw, które mogą nadmiernie pobudzać apetyt.

Co można jeść?

Praktycznie wszystko, co nie dostarcza pustych kalorii, nie zawiera dużo łatwo przyswajalnego cukru, nie jest tłuste. Będąc na diecie 1200 kcal, spokojnie możesz pozwolić sobie na jedzenie:

  • chleba razowego i wafli ryżowych, pełnoziarnistego makaronu, grubych kasz,
  • odtłuszczonego nabiału, chudych mięs i ryb pod warunkiem, że nie poddasz ich smażeniu,
  • dużych ilości warzyw, i to praktycznie wszystkich,
  • małych ilości owoców (pamiętaj, że są źródłami bardzo tuczącej fruktozy).

Pij też dużo wody i / lub herbatek ziołowych. Jak ognia unikaj wszystkich słodzonych napojów.

Przykładowy jadłospis

Śniadanie: zjedz 2 małe kromki pieczywa razowego z chudym twarożkiem i pomidorem, przegryź 4 suszonymi śliwkami.

Drugie Śniadanie: przygotuj sałatkę z cykorii, prażonych ziaren słonecznika i gruszki, dopraw ją lekkim sosem jogurtowym, zjedz z 2 waflami ryżowymi lub chrupkim, wysoko błonnikowym pieczywem.

Obiad: ugotuj 1/3 torebki grubej kaszy jęczmiennej, upiecz małą pierś kurczaka i ugotuj pół brokułu. Obiad popij szklanką maślanki.

Podwieczorek: zjedz nisko tłuszczowy i niesłodzony koktajl jagodowy.

Kolacja: Z jajka ugotowanego na twardo, czerwonej fasoli, pora i ananasa przygotuj sałatkę. Dopraw ją sosem jogurtowym.

Jak widzisz, na takiej diecie można wytrwać. Jedyną niedogodnością jest fakt, iż w trakcie jej stosowania musisz restrykcyjnie przestrzegać ilości zjadanych kalorii i wyeliminować z diety tuczące smakołyki. W zamian za to schudniesz nawet kilogram tygodniowo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>